Geneesmiddelen

Reclame voor zelfzorggeneesmiddelen

Met publieksreclame voor geneesmiddelen bedoelen we het openbaar aanprijzen van geneesmiddelen. Dat mag in Nederland, voor zover het geen receptgeneesmiddelen betreft, maar er zijn wel regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De basis is de Code voor de Publieksreclame voor Geneesmiddelen (CPG).

Door zelfregulering is reclame voor zelfzorggeneesmiddelen in Nederland mogelijk!

Janine Galjaard, directeur van de Keuringsraad.

Uitgelicht

Verduidelijking overgangstermijn gebruik forte en extra forte

Verduidelijking overgangstermijn gebruik forte en extra forte

De Keuringsraad heeft een expliciete overgangsperiode aangegeven voor het gebruik van ‘extra forte’ in de naam. De voorwaarden voor het gebruik van de claims 'forte', 'krachtig' en 'sterk' zijn ook verduidelijkt.

Lees verder
Monitoring: meldingen over CBD-olie

Monitoring: meldingen over CBD-olie

CBD-olie wordt gemaakt van de Cannabis sativa plant. Hieruit wordt een extract gehaald dat veel cannabidoïden bevat. Dit extract wordt gemengd met een olie, veelal hennepzaadolie of olijfolie. Het wordt verkocht als voedingssupplement, in de vorm van olie en capsules. Op dit moment mogen er voor cannabidiol geen gezondheidsclaims worden gemaakt.

Lees verder
Energie: welke claims mogen wel en welke niet?

Energie: welke claims mogen wel en welke niet?

We kunnen allemaal weleens een beetje extra energie gebruiken. Claims over bijvoorbeeld het energieniveau zien we dan ook regelmatig terugkomen op verpakkingen van gezondheidsproducten. Wat mag je eigenlijk precies claimen als het gaat om energie?  En wat niet? Wij zetten op een rij wat je wel en wat je niet mag vermelden als het gaat om energieniveau en stofwisseling.

Lees verder
Uitspraken Reclame Code Commissie

Uitspraken Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie/College van Beroep heeft de volgende uitspraken gedaan op het gebied van onze Codes. We bespreken twee van deze uitspraken. 

Lees verder
Martin Kooijman van de NVWA aan het woord over onze samenwerking

Martin Kooijman van de NVWA aan het woord over onze samenwerking

De Keuringsraad werkt samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Wij spraken Martin Kooijman van de NVWA over deze samenwerking, de claimswetgeving en de handhaving hiervan.

Lees verder
Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Het zijn feitelijk allemaal synoniemen voor 'rijk aan'. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Lees verder
Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

Herziene Leidraad per 1 februari van kracht

De Leidraad van de Keuringsraad is herzien. Dat betekent dat de normen uit de drie codes: de code voor publieksreclame voor geneesmiddelen (CPG), de code publieksreclame medische (zelfzorg) hulpmiddelen (CMH) en  de code voor de aanprijzing van gezondheidsproducten (CAG) simpeler en duidelijker zijn geformuleerd. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

Lees verder
Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een zaak waarin een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen.

Lees verder
Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Monitoring: Dít is wat er gebeurt na een melding

Toezicht houden, oftewel monitoring, is een belangrijke taak van de Keuringsraad. Het gaat dan vaak over reclame-uitingen die niet ter beoordeling zijn voorgelegd aan de Keuringsraad. Deze meldingen kregen we de afgelopen tijd en dit is hoe we erop hebben gereageerd.

Lees verder
Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Sterke nagels, glanzend haar en een mooie huid? Veel producten beloven daarbij te helpen. Wat mag er precies op het etiket of in een andere reclame-uiting staan als het gaat om huid, haar en nagels? We maken een onderscheid tussen zogenaamde beautyclaims en gezondheidsclaims.

Lees verder
Wegwijs op onze nieuwe website

Wegwijs op onze nieuwe website

Eind vorig jaar hebben we onze nieuwe website gelanceerd. We krijgen veel enthousiaste reacties, maar ook vragen. Waar zijn bijvoorbeeld alle achtergronddocumenten te vinden, zoals handleidingen en richtlijnen? Waar staat de nieuwe codes? En hoe raadpleeg ik de Claims database?

Lees verder
Disclaimer bij gezondheidsproducten

Disclaimer bij gezondheidsproducten

Op botanicals, oftewel kruidensupplementen, mogen claims worden vermeld die 'on hold' staan. De Reclame Code Commissie vindt het misleidend wanneer deze claims zonder voorbehoud worden gemaakt. Daarom moet de adverteerder voortaan een disclaimer over de voorlopige toelating van de claim vermelden of de claim zelf kunnen onderbouwen. 

Lees verder
5 redenen om ons in te schakelen

5 redenen om ons in te schakelen

Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. We geven 5 goede redenen om ons in te schakelen.

Lees verder
Zelfregulering

Zelfregulering

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen om zo een proces doelgericht te voltooien.

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten
Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG