Zelfregulering Gezondheidsreclame

Er zijn veel zelfzorgproducten op de markt. Maar wat mag nu wel en wat mag nu niet geclaimd worden in reclame-uitingen richting het publiek? Marktpartijen in deze branche hebben zelf regels opgesteld, naast bestaande wetgeving, waaraan publieksreclame moet voldoen. Zo weten consumenten, industrie, media en adverteerders precies waar ze aan toe zijn.

De regels waaraan publieksreclame moet voldoen zijn vastgelegd in drie codes:
-
De Code voor de Publieksreclame voor Geneesmiddelen (CPG),
- de Code voor de Publieksreclame Medische Hulpmiddelen (CPMH) en
- de Code voor de Aanprijzing van Gezondheidsproducten (CAG).

Deze regels zijn opgesteld door de Stichting Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) en de Stichting Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG). De Keuringsraad houdt namens de Stichtingen KOAG en KAG toezicht op publieksreclame voor geneesmiddelen, medische (zelfzorg) hulpmiddelen en gezondheidsproducten.

Daarnaast houdt de Keuringsraad namens de Stichting CGR toezicht op geneesmiddelenreclame richting beroepsbeoefenaren. Hiertoe is de Gedragscode Geneesmiddelenreclame opgesteld. Kijk voor meer informatie op www.cgr.nl

Klanten kunnen de Keuringsraad verzoeken hun reclame-uitingen vooraf te toetsen. Daarnaast kan ieder bedrijf een melding of klacht indienen als hij of zij denkt dat een reclame-uiting of gezondheidsclaim niet aan de regels voldoet.


Vindt u op deze website niet wat u zoekt, aarzel dan niet contact met ons op te nemen.


 

 


 

 

NIEUWS

Gezondheidsproducten:
Lees hier het aangepast Richtsnoerdocument en hier de interpretatie van het gebruik van claims in specifieke voorbeelden "Sunshinevoorbeelden"

Lees hier de uitspraak van de Codecommissie KOAG/KAG over een filmpje voor Wapiti Darmfunctie Complex (KK18.001 Emonta-Keuringsraad).


NIEUWE KLANT?

Hier kunt u zich direct inschrijven en uw aanvraag indienen.