Home

De NVWA aan het woord over onze samenwerking

De Keuringsraad werkt samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Wij spraken Martin Kooijman van de NVWA over deze samenwerking, de claimswetgeving en de handhaving hiervan. 
 

Lees verder

Verduidelijking overgangstermijn gebruik forte en extra forte

De Keuringsraad heeft een expliciete een overgangsperiode aangegeven voor het gebruik van ‘extra forte’ in de naam. De voorwaarden voor het gebruik van de claims 'forte', 'krachtig' en 'sterk' zijn ook verduidelijkt.

Lees verder

Monitoring: claims over CBD-olie

CBD-olie wordt gemaakt van de Cannabis sativa plant. Hieruit wordt een extract gehaald dat veel cannabidoïden bevat. Op dit moment mogen er voor cannabidiol geen gezondheidsclaims worden gemaakt. De Keuringsraad kregen verschillende meldingen over CBD-olie.
 

Lees verder

Uitspraken van de Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie/College van Beroep heeft de volgende uitspraken gedaan op het gebied van onze Codes. We bespreken twee van deze uitspraken. 

Lees verder

Energie: welke claims mogen wel en welke niet?

Claims over het energieniveau zien we regelmatig terugkomen. Wat mag je eigenlijk precies claimen als het gaat om energie?  En wat niet? Wij zetten op een rij wat je wel en wat je niet mag vermelden als het gaat om energieniveau en stofwisseling.

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten

Welkom bij de Keuringsraad

De Keuringsraad is specialist op het gebied van gezondheidsreclame. We beoordelen reclame-uitingen, houden toezicht en geven advies. Onze basis is zelfregulering. We werken nauw samen met de overheid: als de Keuringsraad een reclame-uiting heeft goedgekeurd, weet je zeker dat deze voldoet aan de wet- en regelgeving.

Geneesmiddelen In Nederland mag je publieksreclame maken voor geneesmiddelen. Het moet dan wel gaan om vrij verkrijgbare geneesmiddelen en niet om receptgeneesmiddelen. En er zijn natuurlijk regels waaraan adverteerders zich moeten houden. Lees verder
of ga direct naar de code.
 
 

 

Gezondheidsproducten Gezondheidsproducten vallen in een speciale categorie producten. Hieronder vallen voedingssupplementen en uitwendig te gebruiken gezondheidsproducten. Als je voor voedingssupplementen een effect wilt claimen in een reclame-uiting geldt de claimsverordening als basis. Lees verder 
of ga direct naar de code.
 
 

Medische hulpmiddelen Sommige medische zelfzorghulpmiddelen vertonen een grote gelijkenis met geneesmiddelen. Dit is de categorie die onder de Code voor Publieksreclame Medische (zelfzorg) Hulpmiddelen (CPMH) valt.  Lees verder,  bekijk direct naar de code of ga naar de CE-Check.
 
 

Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG